خرید بلندگو با آمپلی فایر یا بدون آمپلی فایر
18
آذر 1402
0 نظر

خرید بلندگو با آمپلی فایر یا بدون آمپلی فایر

کدام بلندگوها با آمپلی فایر نصب می شوند و چه بلندگوهایی را می توان بدون آمپلی فایر نصب نمود. کلا ملاک انتخاب بلندگو چیست و باید به کدام مشخصه پخش و بلندگو دقت کرد.

یکی از مواردی که همیشه برای طرفدارای سیستم صوتی ماشین سوال است این است که کدام بلندگوها با آمپلی فایر نصب می شوند و چه بلندگوهایی را می توان بدون آمپلی فایر راه اندازی نمود. کلاً ملاک انتخاب بلندگو چیست و باید به کدام مشخصه پخش و بلندگو دقت کرد. در این مقاله سعی داریم تا حدی به شما عزیزان کمک کنیم تا برای خرید بلندگو برای سیستم ماشین خود و بنا به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

به صورت خلاصه باید توجه داشته باشید که اكثر ضبط و یا رادیو پخش های ماشین حداکثر قدرت 50 وات دارند و توان حقیقی آنها بین 18 تا 22 وات RMS می باشد. برای راه اندازی انواع بلندگوهای ماشین توانی از 40 وات RMS به بالا نیاز است. بنابراین اکثر پخش ها برای راه اندازی کامل و بهره بردای از حداكثر توان بلندگو ها احتیاج به آمپلی فایر و تقویت کننده دارند.

چه بلندگوهایی بدون آمپلی فایر راه اندازی می شوند؟

با توجه به گفته های بالا تقریبا می توان گفت تمام بلندگوها به آمپلی فایر برای راه اندازی احتیاج دارند. ولی سوال اینجاست که چرا توصیه می شود بعضی بلندگوها بدون آمپلی فایر نصب شوند. در اصل بعضی بلندگوها توان پایینی دارند و یا با توجه به متریال و طراحی مکانیک سبک تر بدون آمپلی فایر هم می توان صدای نسبتاً خوبی از آنها را گرفت.

البته باید دقت داشت که در بلندگوهای ارزان قیمت بعضا اغراق در اعداد وجود دارد و توان اعلام شده توسط شرکت ها از توان حقیقی بالاتر است. با توجه به اغراق در مشخصات بلندگوهای ارزان قیمت معمولا برای این بلندگوها که مدل های سری پایین شرکت ها را شامل می شوند نباید انتظار خروجی بر اساس وات های اعلامی را داشت. 

در مورد پخش هایی که توان بالاتر دارند و یا دارای آمپلی فایرهای داخلی می باشند، قابلیت راه اندازی باندهایی که توان اعلامی آنها نزدیک و یا کمی بالاتر از توان پخش باشد وجود دارد. همواره در نظر داشته باشید که بصورت کلی بلندگو هرچقدر سبکتر باشد خروجی مناسبتری را از آن می توان بدون آمپلی فایر گرفت و پخش می تواند صفحه بلندگو را راحت تر درایو کند و در نهایت صدای بهتری تولید می شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که ووفر برای راه اندازی به توان بالاتری احتیاج دارد در حالیکه میدرنج و توئیتر راحتتر راه اندازی می شوند. وقتی شما بدون آمپلی فایر از بلندگویی استفاده می کنید که به اصطلاح سنگین است و احتیاج به آمپلی فایر دارد صدا دچار اعوجاج خواهد شد و برای مخاطب دلچسب نخواهد بود. بنابراین توصیه می شود که برای تمام بلندگوها از آمپلی فایر با توان خروجی مناسب با آن بلندگو حتما استفاده شود. در صورتیکه شما به دلایلی از جمله صرفه جویی در هزینه های نصب سیستم صوتی، قصد استفاده از آمپلی فایر را ندارید بهتر است از بلندگوهای سبک تری استفاده کنید که توان پایین تری دارند و بدون آمپلی فایر نیز صدایی متوازن، نسبتا شفاف و با اعوجاج کمتری تولید می کنند. 

نتیجه گیری کلی:

با توجه به گفته های بالا، بهتر است برای خرید بلندگو اعداد حقیقی و توان مستمر یا RMS انواع بلندگوها را با توان خروجی پخش خود بررسی کنید و البته در نظر داشته باشید که همیشه اعداد اعلام شده توسط شرکت ها مخصوصا در بلندگوهای ارزان قیمت و به اصطلاح بازاری حقیقی نیستند و موارد تبلیغاتی در اعداد اعلامی شرکت ها تا حدی زیادی تاثیرگذار هستند.

حال اگر دنبال استفاده از بلندگو بدون آمپلی فایر هستید در بین مدل های سبک انواع شرکت ها انتخاب کنید چون بلندگوهای سنگین تر، بدون آمپلی فایر اعوجاج زیادی در صدا خواهند داشت و نمی توانند قابلیت های خود را ارائه دهند.

شما می توانید انواع لوازم جانبی و محصولات صوتی تصویری خودرو را در فروشگاه دیجی کار سیستم مشاهده و نسبت به خرید آنها اقدام نمایید. همکاران ما آمادگی دارند با ارائه مشاوره های فنی و تخصصی به صورت رایگان، شما را در خرید هوشمندانه و آگاهانه تر سیستم صوتی خودرویتان همراهی نمایند. 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد