ساب باکس چیست؟
25
آبان 1402
0 نظر

ساب باکس چیست؟

شناخت انواع ساب باکس و مقایسه ویژگی های آنها به شما کمک می کند تا با توجه به کاربردها و اولویت های مورد نظر خود مناسب ترین و کاربردی ترین ساب باکس را تهیه کنید. در این نوشته تصمیم داریم تا به معرفی انواع ساب باکس برای سیستم صوتی خودرو بپردازیم

ساب باکس چیست؟

ساب باکس به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم صوتی خودرو، می ‌تواند تاثیر بسیاری در کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو داشته باشد. با توجه به این که ساب ووفر بازه فرکانسی پایین امواج صوتی را پوشش می ‌دهد (کمتر از 250 هرتز)، بدون وجود آن، صدای بیس در سیستم صوتی خودرو کمتر قابل شنیدن است و به طور کلی پوشش بخشی از طیف صوتی موسیقی از بین رفته و کیفیت خروجی صدای خودرو کاهش می ‌یابد. 

ساب باکس یا جعبه ساب ووفر، محفظه ای است که با قرار گرفتن یک یا چند ساب ووفرر در آن طیف پایین فرکانس امواج صوتی در موسیقی یا به اصطلاح رایج همان بیس را در سیستم پخش می نماید. این محفظه با مهندسی و طراحی خاص که متناسب با قدرت و ویژگی های ساب ووفر تعیین می شود به پخش بهتر صدای بیس در سیستم صوتی خودرو کمک می نماید.

با نصب ساب باکس مناسب و تنظیم صحیح آن، می‌ توان به راحتی صدای بیس قوی و با پرتاب بالا را در سیستم صوتی خودرو ایجاد کرد. تمامی پارامترهای باکس ساب ووفر مانند اندازه، شکل، نوع و تعداد ساب ووفرها، توان ساب ووفرها و غیره باید به گونه ‌ای باشد که با خودرو و سیستم صوتی آن سازگاری داشته باشد و حداکثر کیفیت صدا را به ارمغان بیاورد.

معرفی انواع ساب باکس

ساب باکس‌ها به دو دسته باکس های پورتد (Ported) و سیلد (Sealed) تقسیم می ‌شوند.هر یک از این دو نوع باکس، ویژگی ‌های متفاوتی در ارتباط با پاسخ فرکانسی و کیفیت صدا دارند. در ادامه به معرفی انواع ساب باکس و بررسی جزئیات آن ها می پردازیم:

1- ساب باکس پورتد (Ported Sub Box)

در این نوع باکس، یک یا چند ساب ووفر در یک جعبه ساخته شده از چوب قرار دارد و یک یا چند پورت برای تخلیه هوا در پشت باکس قرار دارد. با کمک این پورت ‌ها، هوا به طور خودکار از باکس خارج شده و باعث افزایش فشار صوتی و تقویت صدای باس در خودرو می‌ شود. ساب باکس پورتد به دلیل داشتن پورت، قادر به تولید فرکانس ‌های پایین بسیار قوی و قابل شنیدن هستند. با این حال، در این نوع باکس ممکن است در برخی مواقع صدای خارج شده از پورت به شکل نویز و واضح نباشد.
این باکس ها عمر بیشتری دارند و در طولانی مدت افت کیفیت کمتری را در عملکرد آن ها مشاهده خواهید کرد. در ضمن، عبور هوا سبب می شود تا با استفاده طولانی مدت، سیم پیچ ساب ووفر داغ نشود.

2- ساب باکس سیلد (Sealed Sub Box)

در باکس سیلد، ساب ووفر در یک جعبه ساخته شده از چوب قرار دارد و هیچ پورتی برای تخلیه هوا در آن وجود ندارد. این باعث می ‌شود که این نوع باکس، فرکانس ‌های بیس را با کیفیتی بالاتر و دقیق‌ تر پخش کند. با این حال، به دلیل عدم وجود پورت، فشار صوتی در این نوع باکس کمتر از ساب باکس پورتد است و قابلیت تولید فرکانس‌ های پایین به شکل قوی ‌تر کاهش می‌ یابد. 
از معایب این مدل می توانیم به افت دقت و کیفیت آن در طولانی مدت اشاره کنیم. همچنین داغ شدن کویل در استفاده های زیاد یکی دیگر از معایت این ساب باکس ها می باشد. در صورت عدم طراحی صحیح تداخل بیس قبل با بیس بعدی نیز در این باکس ها اتفاق می افتد.

چه نوع ساب باکسی برای سیستم صوتی خودرو شما بهتره؟

معرفی انواع ساب باکس به شما در انتخاب باکس مناسب کمک می کند با این حال برای انتخاب نوع ساب باکس مناسب برای سیستم صوتی خودرو، باید به چند ویژگی مهم توجه کرد:
نوع موسیقی: اگر شما به موسیقی بیس دار و ریتمیک علاقه دارید، ساب باکس پورتد بهترین گزینه است. اگر موسیقی‌ های پاپ، راک یا کلاسیک را بیشتر گوش می‌ دهید، ساب باکس سیلد بهترین گزینه است.
فضای خودرو: اگر فضای خودرو شما محدود است، باکس سیلد مناسب تر است. اما اگر فضای خودرو بزرگتر است و یا دنبال پرتاب صدای بیشتر و قوی تر هستید، باکس پورتد مناسب تر خواهد بود.
کیفیت صدا: به صورت کلی ساب باکس های سیلد پاسخی دقیق ‌تر و شفاف ‌تری در فرکانس ‌های پایین را دارا هستند. در عوض ساب باکس های پورتد قابلیت تولید فرکانس‌ های پایین بسیار قوی ‌تری دارند، اما ممکن است در برخی مواقع صدای خروجی از پورت باکس ساب واضح نباشد.

در این نوشته به معرفی انواع ساب باکس پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم ساب ووفر‌ها به دلیل توانایی تولید صدای بیس قوی و عمیق، در سیستم‌ های صوتی اهمیت بسیاری دارند. باکس ساب ووفر نیز نقشی بسیار مهم در کیفیت صدای تولیدی توسط ساب ووفر دارد. با مقایسه ویژگی های انواع ساب باکس ها می توانید مناسب ترین نوع را انتخاب کنید. همچنین شما می توانید انواع لوازم جانبی و محصولات صوتی تصویری خودرو را در فروشگاه دیجی کار سیستم مشاهده و نسبت به خرید آنها اقدام نمایید. همکاران ما آمادگی دارند با ارائه مشاوره های فنی و تخصصی به صورت رایگان، شما را در خرید هوشمندانه و آگاهانه تر سیستم صوتی خودرویتان همراهی نمایند. 



ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد